Nästan 50 % av alla lagliga sportsbettingspelare i USA är under 50 år. Den tid då sportfantasterna kollade resultaten i dagstidningen är för länge sedan förbi. Den nya generationen av ivriga sportfantaster tittar på sina telefoner – före, under och efter matcherna.
Enligt Business Wire har 78 % av [Gen Z och Millennials] dubbla skärmar när de tittar på direktsända matcher. Denna nya era av sportmediekonsumtion förändrar hur sportspeloperatörer som DraftKings, FanDuel och BetMGM marknadsför sitt innehåll. Istället för traditionella tv- och radioreklamer dyker sportbooksoperatörerna nu ner i kampanjer i sociala medier, vilket exemplifieras av det ledande affiliateföretaget Sports Gambling Social Media Sports Gambling Guides.
– Jag ser dessa unga män titta på sport och de tittar på sina mobilskärmar oavbrutet under matchen. De får uppdateringar av matchresultat, odds, nya spelpoäng i spelet, samt bilder och videor av spelet i realtid, säger Mark Paul, VD för Sports Gambling Guides.
Moderna sportsbettingspelare konsumerar liveuppdateringar och medieinnehåll under idrottsevenemang som aldrig förr. Enligt Business Insider handlar det inte längre bara om själva matchen att vara sportfantast – forskning visar att fansen vill vara en del av berättelsen. Moderna spelare vill vara en del av en “gemenskap” samtidigt som de njuter av direktsänd sport – de deltar i kommentarer, forum och videoinnehåll under NFL-, NBA- och NCAAFB-evenemang.
– Dagens yngre fans får sin sportinformation uteslutande via sociala medieplattformar som TikTok, Twitter och Instagram, och inte i tidningen eller via radiotalkshower. Vi startade enbart som en marknadsföringsaffiliation för de ledande sportboksoperatörerna som FanDuel, DraftKings och BetMGM, men har utvecklats till att nu även vara en innehållsskapare som varje vecka publicerar sportinnehåll till våra 10 miljoner influencers som följer oss i alla 50 delstater, säger Troy Paul.
De nya yngre sportfansen tittar på matchen på sin telefon samtidigt som de tittar på tv:n – vilket förändrar det sätt på vilket sportspelföretag marknadsför sina varumärken till miljontals sportfantaster i hela landet.