Alla de senaste casinonyheterna!

Alla de senaste casinonyheterna!

HemNyheterRegelverkVeikkaus hotas av 30 miljoner kronor i böter för reklam riktad till...

Veikkaus hotas av 30 miljoner kronor i böter för reklam riktad till minderåriga

-

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

Håll dig uppdaterad med alla de senaste casinonyheterna och fördjupade analyser.

Veikkaus, Finlands statliga spelmonopol, riskerar böter på 30 miljoner kronor och ett 30-dagars reklamförbud efter att deras annonser visats i TV-program som även ses av minderåriga. Något som bland annat iGaming Business rapporterat om under veckan.

Händelsen, som inträffade i juli, uppmärksammades av polisstyrelsen den 12 november. Enligt Veikkaus ska reklamen ha placerats felaktigt i samband med ett program riktat till minderåriga, vilket strider mot landets strikta regler för spelmarknadsföring.

Strikta regler för Veikkaus marknadsföring

Som den enda aktören med laglig rätt att marknadsföra spel i Finland är Veikkaus föremål för hårda restriktioner som övervakas av polisstyrelsen. Dessa regler, som syftar till att skydda konsumenter och särskilt minderåriga, omfattar bland annat:

  • Förbud mot att rikta sig till minderåriga.
  • Åldersgränser i all marknadsföring.
  • Förbud mot att glamorisera spel.
  • Förbud mot att marknadsföra bonusar.

Veikkaus bekräftar i ett uttalande att felet i juli orsakades av en mänsklig miss.
“Vi är mycket ledsna över att vår reklam, trots våra gemensamma utvecklingsåtgärder, har visats under reklampauser i program riktade till minderåriga på grund av ett mänskligt misstag,” sade Veikkaus försäljnings- och marknadsföringsdirektör Anu Kytö.

Företaget meddelade att man kommer att samarbeta med polisstyrelsen för att säkerställa att alla krav efterlevs framöver.

Nya tolkningar av regler för TV-reklam

I sitt uttalande lyfte Veikkaus även fram en tidigare förfrågan från polisstyrelsen i maj angående deras reklam i samband med TV-program som riktar sig till vuxna men också ses av minderåriga.

Förfrågan tycktes gälla ett program på MTV och kan nu ha lett till en ny och bredare tolkning av vad som anses tillåtet.

“Det verkar som om polisstyrelsen kan tolka frågan på ett nytt och bredare sätt. Vi har varit i kontakt med dem så snart beslutet togs och går igenom detta med dem,” kommenterade Kytö.

Enligt Veikkaus är deras avtal med MTV tydligt: över 70 % av programmets tittare måste vara över 18 år för att Veikkaus reklam ska få visas. MTV:s kommersiella chef Sauli Asikainen betonade att modellen är välkänd av myndigheterna och har varit i bruk i flera år:
“Det här är en gemensamt överenskommen modell som har varit giltig i många år och är känd av myndigheterna. Nu väntar vi på eventuella nya instruktioner.”

Liberaliserad spelmarknad 2026

Nya åtgärder för marknadsföring väntas träda i kraft när den finska spelmarknaden liberaliseras med ny spellag i januari 2026. Lagstiftningen granskas för närvarande av Europeiska kommissionen och väntas läggas fram för Finlands riksdag under våren 2025.


Fakta: Reklamförbudet mot Veikkaus

  • Bötesbelopp: 30 miljoner kronor (€2,9 miljoner).
  • Orsak: Felaktig placering av reklam i program riktade till minderåriga.
  • Regler: Reklam får inte rikta sig till minderåriga, glamorisera spel eller marknadsföra bonusar.
  • Framtid: Nya marknadsföringsregler träder i kraft 2026 när spelmarknaden liberaliseras.
  • Ansvarig myndighet: Polisstyrelsen övervakar Veikkaus marknadsföring enligt Lotterilagen och Konsumentskyddslagen.
Carl Lindström
Carl Lindströmhttps://www.casinomag.se
Carl Lindström har en lång erfarenhet som redaktör för flertalet av de främsta casinosajterna i Sverige. Främst inom affiliate-marknadsföring, men som bosatt på Malta har han jobbat i tät kontakt med de flesta online casinon i branschen. Carl har varit verksam i iGaming-branschen i drygt 10 års tid och har en djup insikt i hur det fungerar inom alla områden, med allt från affiliate marknadsföring till det operativa inom online casinon. Läs mer om detta i avsnittet "Om sajten". Som redaktör för Casino Magazine Sverige är målet att bidra till en så heltäckande bild av iGaming-sektorn som möjligt. Med intressanta analyser av hur branschen fungerar skall Casinomag.se bidra till att både upplysa konsumenter och proffs inom branschen hur allt hänger ihop.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

LATEST POSTS

Hur parasit-SEO och missbruk av auktoritet har övertagit Sveriges mest lönsamma sökord online – Casinon utan svensk licens

Vår undersökning visar att parasit-SEO och auktoritetsmissbruk genom övertagande av utgångna domäner dominerar i sökresultaten hos några av de mest lönsamma sökorden på Google -...

Ny undersökning från Spelinspektionen om Svenskarnas spelvanor 2024: Tre av fyra har spelat om pengar det senaste året

Spelinspektionen har genomfört sin årliga undersökning Allmänheten om spel i samarbete med undersökningsföretaget Enkätfabriken. Syftet är att kartlägga svenskarnas spelvanor och inställning till spelmarknaden. Undersökningen genomfördes i...

Telegram Casinon – En ny trend inom online casinon i Sverige

Under det senaste året har termen "Telegram Casinon" blivit allt mer populär i sökresultaten och diskussionerna bland spelentusiaster. Men vad innebär detta fenomen egentligen? Och varför har...

Söktermer på Google för casino hos svenskar 2025

Vilka är de viktigaste sökorden för termen "casino" hos svenskar just nu? Genom att analysera senaste sökdata på Google hos verktyg som Answer the Public,...

Följ oss

0FansGilla
0FöljareFölj
0PrenumeranterPrenumerera

Mest populära