Alla de senaste casinonyheterna!

Alla de senaste casinonyheterna!

HemGuiderVi har testat olika verktyg för beslutsfattare och SEO-specialister inom iGaming -...

Vi har testat olika verktyg för beslutsfattare och SEO-specialister inom iGaming – Här är de bästa just nu!

-

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

Håll dig uppdaterad med alla de senaste casinonyheterna och fördjupade analyser.

För SEO-specialister och beslutsfattare inom iGaming-industrin krävs en blandning av sökordsforskning, konkurrensanalys, innehållsoptimering och verktyg för marknadsinsikter för att upptäcka trender och förbli konkurrenskraftig. Här är några av de bästa onlineverktygen som är skräddarsydda för SEO och trendanalys för iGaming.

I en snabbt föränderlig värld och speciellt nu när den teknologiska utvecklingen är så snabb är det oerhört viktigt med bra verktyg för att ligga steget för konkurrenterna. Det gäller inte minst inom iGaming som är en oerhört konkurrensutsatt bransch. Som bekant lockar de branscher där det finns mest pengar också de bästa experterna och iGaming är definitivt en av de branscher där det finns mest pengar i omlopp just nu.

Bästa verktyg online för beslutsfattare och SEO-specialister inom iGaming 2024

verktyg för analys av trender online igaming

De senaste åren har vi sett en snabb utveckling bland verktyg för att förutse trender och ligga steget före konkurrenterna. Som bekant ger många SEO-verktyg endast en fingervisning av historiska sökvolymer och det kan vara kostsamt att förlita sig alltför mycket på dessa data.

Det behövs också en förmåga att förbereda sig på nästa steg i konsumentmönster om man verkligen vill skilja sig från mängden.

Här tar vi fram bästa verktyg online för beslutsfattare och SEO-specialister inom iGaming 2024:

1. Exploding Topics – Bästa verktyg för att upptäcka trender i tidigt skede

Ett verktyg som hamnar högst upp på vår lista just nu är Exploding Topics som nyligen blev uppköpt av jätten SEMrush. Exploding Topics grundades 2019 och har alltså på kort tid blivit ett populärt verktyg, även om det är relativt obekant för många i Sverige.

En av de största fördelar med Exploding Topics är att verktyget ger en bra överblick över konsumentdata och snabbt ökande sökvolymer. I jämförelse med t.ex. Ahrefs är Exploding Topics betydligt bättre på detta område.

Eftersom de flesta inom branschen också förlitar sig på verktyg som SEMrush och Ahrefs kan det ses som en fördel att ha ett verktyg som detta i användning.

Ett experttips är att också hålla en mer bred koll över vad som trendar bland sociala medier och nöjesindustrin, även om du får en riktigt bra överblick även genom att kolla t.ex. på fliken “Trend Analysis” och lägga in sökordet “casino” i önskat land.

2. Answer the Public – Bästa idéverktyg för anslutande Long-Tail sökord

Answer the Public är ett väldigt användbart verktyg för den som vill veta mer i detalj vilka sökord man söker inom ett visst område. Man bör helst använda sig av 1-2 ord för sökningen för bästa resultat.

Men verktyget är bäst för att få reda på olika varianter av så kallade Long-Tail sökningar inom ett visst område. Med detta verktyg får du också volym på olika sökningar på många olika marknader och språk.

När man gör en sökordsanalys är Answer The Public väldigt användbart eftersom det hjälper en av strukturera upp en artikel med värdefulla termer som kan implementera i texten.

Du kan t.ex. välja att lägga in fler omnämnande av termer med hög sökvolym.

En annan fördel är att det går att söka efter trendande sökord även på Youtube, TikTok, Amazon och Instagram. Det gör verktyget bredare i trendbevakningssyfte än t.ex. populärare verktyg som Ahrefs och SEMrush.

Du kan även söka på de flesta länder runtom i världen och på deras språk. Undertecknad använder översättningsprogrammet DeePL Pro för att översätta sökord till rätt språk för att sedan mata in det i Answerthepublic. Det är ett väldigt kraftfullt sätt för personer inom iGaming som vill utvidga till nya marknader men som inte kan språket i fråga.

Nackdelen med verktyget är att det inte på samma sätt som Exploding Topics mäter uppkommande trender. Men samtidigt följer det upp de sökord som i dagens läge har hög sökvolym, samt förändringar från månad till månad.

Allt detta sammantaget för Answerthepublic.com till ett av de mest underskattade verktygen för SEO:s och beslutsfattare inom iGaming.

  • Funktioner: Ett verktyg som genererar sökvolym på olika sökord (både exakta och long-tail sökord till anslutande söktermer) på Google, Bing, TikTok, Amazon och Instagram.
  • Trendinsikter: Hjälper beslutsfattare att fånga upp nya söktermer och dess volym i anslutning till söktermer.
  • Varför Answer the Public är bästa verktyg för iGaming: Detta är ett ovärderligt verktyg för att hitta anslutande sökord och deras sökvolym inom bland annat casino och betting. Det är också ett verktyg som ger insikter inom andra sociala kanaler som Instagram och TikTok.

3. Ahrefs

Ahrefs verktyg för SEO och beslutsfattare inom iGaming hemsida

Det är ingen tvekan om att Ahrefs är det mest populära verktyget bland personer som jobbar med sökordsoptimering inom iGaming. Detta är definitivt det bästa verktyget av alla för den som vill analysera backlinks, brutna länkar och göra en konkurrensanalys inom olika keywords.

Det är ingen tvekan om att Ahrefs behöver finnas med i varje företags verktygslåda om det finns resurser för det. Det är nämligen inte det billigaste verktyget och kostnaderna kan lätt skena iväg om man inte håller koll på sökvolymen hos användarna.

Orsakerna till att vi placerar Exploding Topics högre än Ahrefs har främst att göra med att Ahrefs i dagens läge är så vitt använt att det blivit allt svårare att urskilja sig från mängden inom den hårt konkurrensutsatta bransch som iGaming faktiskt är.

4. SEMrush

SEMrush hemsida

SEMrush är ytterligare ett verktyg som finns i nästan alla företag som verkar inom iGaming. Det gäller inom allt från de som jobbar som affiliates eller som online casinon.

En av de största fördelarna med SEMrush är dess funktion för att analysera så kallade “Content Gaps” och kvaliteten på backlinks. Men precis som med Ahrefs är detta ett verktyg som har det mesta och i dagens läge överlappar många av funktionerna i Ahrefs och SEMrush varandra.

Skillnaden ligger främst i designen och vad man föredrar inom detta område. Det återstår att se om man inom SEMrush hittar något sätt att kombinera Exploding Topics inne i detta gränssnitt eller om man bibehåller det som en skild plattform även i framtiden.

5. Google Trends

Google Trends är gratis och har många användbara funktioner för dem som vill analysera trender. Om man vill hålla sig uppdaterad kan man även signa upp till ett nyhetsbrev där man får skräddarsydda analyser över vad som trendar på Google just nu.

Nackdelen är att Google Trends är väldigt generisk då det gäller innehållet och det kan vara svårt att få tillräckligt detaljerade uppgifter gällande sökdata. Ett sätt att kringgå detta kan vara att gå in via Google Adwords och därigenom sökdata mer i detalj. Men även här tenderar sökdatan att vara aningen för bred.

Med dessa fem verktyg kommer du väldigt långt om du som beslutsfattare inom iGaming vill hitta de största trenderna just nu. Men det finns såklart många fler användbara verktyg och vad som är bäst för just dig beror såklart även i mångt och mycket på dina ändamål.

Det som man på engelska kallar “Search Intent” eller sökintention för läsare är det som rätt långt skall styra vilka sökord du skall rikta in dig på.

Carl Lindström
Carl Lindströmhttps://www.casinomag.se
Carl Lindström har en lång erfarenhet som redaktör för flertalet av de främsta casinosajterna i Sverige. Främst inom affiliate-marknadsföring, men som bosatt på Malta har han jobbat i tät kontakt med de flesta online casinon i branschen. Carl har varit verksam i iGaming-branschen i drygt 10 års tid och har en djup insikt i hur det fungerar inom alla områden, med allt från affiliate marknadsföring till det operativa inom online casinon. Läs mer om detta i avsnittet "Om sajten". Som redaktör för Casino Magazine Sverige är målet att bidra till en så heltäckande bild av iGaming-sektorn som möjligt. Med intressanta analyser av hur branschen fungerar skall Casinomag.se bidra till att både upplysa konsumenter och proffs inom branschen hur allt hänger ihop.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

LATEST POSTS

Finlands sak är vår – Ny spellag introduceras i Finland, här är allt som står på spel

Finland står inför stora förändringar i sin spelmarknad med den nya spellagstiftningen som förväntas träda i kraft under 2026 eller 2027. Denna nya lagstiftning innebär...

Catena Media aktieanalys – Intäktsminskningen fortsätter i samband med strategisk omstrukturering

Catena Media har rapporterat sitt delårsresultat för perioden januari till september 2024, vilket visar på betydande finansiella utmaningar. Bolagets intäkter från kvarvarande verksamhet minskade med...

Spel på casinon utan svensk licens ökar – Vart går pengarna och vilka tjänar på det?

Svenska spelare söker sig i allt större utsträckning till casinon utan svensk licens och kanaliseringsgraden fortsätter minska. Detta fenomen, som vuxit sedan omregleringen av den...

Mest populära casinon utan svensk licens 2024 – En växande trend och ett hot mot svensk kanalisering

Sedan omregleringen av den svenska spelmarknaden 2019 har Sverige arbetat för att skapa en trygg och ansvarsfull spelmiljö, där målet har varit att nå en...

Följ oss

0FansGilla
0FöljareFölj
0PrenumeranterPrenumerera

Mest populära

spot_img