Vilka är de viktigaste sökorden för termen “casino” hos svenskar just nu? Genom att analysera senaste sökdata på Google hos verktyg som Answer the Public, Ahrefs och Exploding Topics Pro får man fram alla de viktigaste söktermerna både exakt och som long-tail.
Här redovisar vi alla viktigaste söktermer på Google för casino i Sverige 2024 och analyserar dessa.
Varför du bör hålla koll på söktermer inom casino
Varför är det viktigt att hålla koll på vilka söktermer man använder sig av på Google för casino? Detta är viktigt inte minst som verktyg för beslutsfattare och de som jobbar inom SEO inom iGaming.
Genom att göra en grundläggande analys av söktermer som människor använder kan man hålla sina artiklar/sidor uppdaterade med relevanta sökord och därigenom ranka bättre på Google.
Casinobranschen eller iGaming som man ofta kallar det är snabbt föränderlig och därför är det viktigt att hålla koll på både vad som händer just nu och i framtiden.
Viktigaste sökningar på Google för casino i Sverige
Answer the Public
I tabellen nedan hittar du de viktigaste söktermerna på Google för “casino” bland svenskar just nu på Answerthepublic.com (läget 26.12.2024). Sökningarna är gjorda i Sverige och med svenska som språk.
Enligt Answer the Public har söktermen “casino” en månatlig sökvolym på 246,000 på Google. Det avviker en aning från den data som vi hittar på Ahrefs (mer om det längre ner).
När vi går över till ett av de mest använda verktygen i SEO-kretsar för att analysera sökord och trafik, Ahrefs, hittar vi liknande uppgifter – men med vissa viktiga skillnader.
Enligt Ahrefs har söktermen “casino” en månatlig sökvolym på Google på 101,000 i Sverige, vilket är en avsevärd skillnad från vad Answer the Public visar.
Även på relaterade sökord visar Ahrefs betydligt lägre siffror.
Här är vår data från Ahrefs:
Analys av de viktigaste sökorden på Google för casino i Sverige
När man gör en analys av de viktigaste sökorden i Sverige på Google för “Casino” på Google finns det några intressanta iakttagelser att göra.
En av de long-tail keywords med störst volym är “Casino utan svensk licens” med en månatlig sökvolym på Google på 60.500 sökningar per månad enligt Answer the Public, medan Ahrefs visar 22,000 sökningar per månad.
Anslutna söktermer som “casino utan licens” och “utländska casino” har en månatlig sökvolym på 8100 sökningar per månad på Google.
Trots dessa avvikelser beroende på vilket analysverktyg man använder är det tydligt att termer till casinon utan svensk licens är hett i Sverige och något som visar att det är närmast omöjligt att få till stånd en högre kanaliseringsgrad just nu.
I övrigt dominerar så kallade Casino Brands söktermerna på Google, vilket ytterligare bevisar hur viktigt det är med ett starkt brand inom marknadsföring 2024, även inom SEO. I vår tabell har vi sorterat bort brands.
Snabbast växande sökord inom casino
Vi kommer att fortsätta analysera resultaten och ta fram viktiga förändringar i trender den närmaste framtiden. Kom ihåg att de resultat som verktyg som Ahrefs, Answer the Public och SEMrush samt Google Trends anger endast är en del av sanningen.
En sökterm som knappt ens dyker upp bland resultaten är “krypto casino” trots att vi vet att krypto casinon är en stark trend inom iGaming med en snabb ökning i sökvolym på Google just nu – både i Sverige och internationellt.
Dessa verktyg är i allmänhet väldigt dåliga på att reagera på trender och anger också enbart ungefärliga sökvolymer.
Även i Sverige använder man dock främst sökorden “Crypto Casino” när man googlar dessa och dessa sökord har en månatlig sökvolym på 600 i dagsläget och är snabbt växande.
Genom att använda verktyget Exploding Topics Pro får man en betydligt bättre bild av läget gällande denna trend.
Här kan vi se att termen “Crypto Casino” har en sökvolym på runt 74,000 globalt, med en femårig tillväxt på +1967%.
Troligen ligger sökvolymen betydligt högre än så med tanke på den senaste tidens tillväxt hos kryptovalutor.
Här finns lite anslutna sökord på Ahrefs för “crypto casino” på den amerikanska marknaden.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan man konstatera att “casino utan svensk licens” är den starkaste söktrenden på Google just nu och visar inga tecken på att sakta ner.
Bland de snabbast växande trenderna vi märker av är “crypto casinon”, där det med de vanligaste verktygen som Ahrefs och Answer the Public är svårt att få en tydlig bild av hur stort detta är baserat på sökvolym.
Vi kommer att hålla ögonen på alla söktrender varje vecka och rapportera om våra fynd både här och i andra artiklar.