SOFTSWISS erbjuder statistik och insikter om utvecklingen av kryptovalutor inom iGaming-industrin baserat på omfattande intern data som samlas in anonymt. Informationen i rapporten återspeglar jämförande data för Q3 2021 och samma period 2020.
Det är tydligt att kryptovalutor är en av de snabbast växande trenderna inom casino och iGaming just nu.
Den viktigaste slutsatsen som dras av de uppgifter som erhållits för Q3 2021 är att volymen av satsningar som görs i kryptovaluta ökar. Jämfört med samma period förra året var ökningen 2,8 gånger. Den positiva trenden fortsätter under hela 2021: ökningen från Q2 2021 till Q3 2021 är 28 %.
– Den starka tillväxten beror inte bara på SOFTSWISS organiska utveckling utan även på ökad digital konsumtion runt om i världen. iGaming-företagen investerar mer och mer i marknadsföring. Detta leder till en ökad popularitet för onlinespel och vadslagning bland kvinnliga målgrupper och unga spelare över 21 år som aktivt använder kryptovalutor i sin vardag i allmänhet och för vadslagning online i synnerhet. Detta återspeglas i kryptons ökande andel av iGaming, säger Andrey Starovoitov, COO på SOFTSWISS.
Crypto vs Fiat
Krypto håller gradvis på att inkräkta på fiatvalutor. Jämfört med Q3 2020 har andelen satsningar i krypto jämfört med fiat ökat med 27,6 procentenheter under samma period 2021. Den uppåtgående trenden för kryptos popularitet bekräftas också av jämförande data för Q2 och Q3 2021, då andelen kryptosatsningar ökade med 10,3 procentenheter från 33 % till 43,3 % respektive.
Andrey Starovoitov, COO på SOFTSWISS, kommenterar: Denna dynamik beror sannolikt på att antalet kryptomärken växer och utvecklas. Medan de under det tredje kvartalet 2020 fortfarande var nykomlingar på marknaden kan de i år betraktas som erfarna aktörer inom kryptospelbranschen. Expansionen av dessa varumärken till nya marknader har också spelat en viktig roll i detta.
Krypto vs. Fiat: Sportsbook
En helt annan trend ses inom Sportsbetting. I den här kategorin behåller fiatvalutor en fördel. Under Q3 gjordes 98,76 % av insatserna i fiatvalutor, jämfört med endast 1,24 % i kryptovalutor.
Aleksander Kamenetskyi, produktägare för sportsbook, kommenterar:
– Detta beror sannolikt på att den stora majoriteten av Sportsbook-kunderna är de företag som lanserade sina kasinon utan ett initialt fokus på kryptovalutaverksamhet. Deras huvudfokus var på fiat. Trenden har dock ändrats och nu anses kryptovalutor alltid vara en viktig komponent när nya projekt lanseras. Därför är jag säker på att kryptoandelen bara kommer att öka i framtiden.
Se vilka kryptovalutor som föredras bland casino- och sportspelare i den fullständiga rapporten SOFTSWISS Crypto Insights Report.