För att öka kännedomen om svensk spellicens lanserar nu Spelinspektionen en ny kampanj med titeln “Onödigt spännande“. Kampanjen består av två animerade filmer som syftar till att engagera och informera konsumenter samt driva trafik till en informationssida på Spelinspektionen.se om svensk spellicens.
Inledningsvis går kampanjen i sociala kanaler och startar innan julen 2024.
– Att bygga kännedom och förändra beteenden är ett långsiktigt arbete. Vi tror på ett koncept som kan fungera och utvecklas över tid. Med det animerade formatet kan vi kommunicera snabbt och tydligt, säger Yvonne Hejdenberg, kommunikationschef på Spelinspektionen i ett pressmeddelande.
Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om varför man ska välja spelbolag med svensk spellicens och riskerna med att spela på spelsidor utan svensk licens.
Det är något som verkligen behöver belysas i ett läge när allt fler svenskar väljer att spela på olicensierade casinon och regeringen kommer allt längre från kanaliseringsmålet på 90%.
Kampanjen planeras att fortsätta periodvis under 2025. På en skild sida har Spelinspektionen även lagt upp information om varför man endast bör välja bolag med svensk licens.