Veikkaus, Finlands statliga spelmonopol, riskerar böter på 30 miljoner kronor och ett 30-dagars reklamförbud efter att deras annonser visats i TV-program som även ses av minderåriga. Något som bland annat iGaming Business rapporterat om under veckan.
Händelsen, som inträffade i juli, uppmärksammades av polisstyrelsen den 12 november. Enligt Veikkaus ska reklamen ha placerats felaktigt i samband med ett program riktat till minderåriga, vilket strider mot landets strikta regler för spelmarknadsföring.
Strikta regler för Veikkaus marknadsföring
Som den enda aktören med laglig rätt att marknadsföra spel i Finland är Veikkaus föremål för hårda restriktioner som övervakas av polisstyrelsen. Dessa regler, som syftar till att skydda konsumenter och särskilt minderåriga, omfattar bland annat:
- Förbud mot att rikta sig till minderåriga.
- Åldersgränser i all marknadsföring.
- Förbud mot att glamorisera spel.
- Förbud mot att marknadsföra bonusar.
Veikkaus bekräftar i ett uttalande att felet i juli orsakades av en mänsklig miss.
“Vi är mycket ledsna över att vår reklam, trots våra gemensamma utvecklingsåtgärder, har visats under reklampauser i program riktade till minderåriga på grund av ett mänskligt misstag,” sade Veikkaus försäljnings- och marknadsföringsdirektör Anu Kytö.
Företaget meddelade att man kommer att samarbeta med polisstyrelsen för att säkerställa att alla krav efterlevs framöver.
Nya tolkningar av regler för TV-reklam
I sitt uttalande lyfte Veikkaus även fram en tidigare förfrågan från polisstyrelsen i maj angående deras reklam i samband med TV-program som riktar sig till vuxna men också ses av minderåriga.
Förfrågan tycktes gälla ett program på MTV och kan nu ha lett till en ny och bredare tolkning av vad som anses tillåtet.
“Det verkar som om polisstyrelsen kan tolka frågan på ett nytt och bredare sätt. Vi har varit i kontakt med dem så snart beslutet togs och går igenom detta med dem,” kommenterade Kytö.
Enligt Veikkaus är deras avtal med MTV tydligt: över 70 % av programmets tittare måste vara över 18 år för att Veikkaus reklam ska få visas. MTV:s kommersiella chef Sauli Asikainen betonade att modellen är välkänd av myndigheterna och har varit i bruk i flera år:
“Det här är en gemensamt överenskommen modell som har varit giltig i många år och är känd av myndigheterna. Nu väntar vi på eventuella nya instruktioner.”
Liberaliserad spelmarknad 2026
Nya åtgärder för marknadsföring väntas träda i kraft när den finska spelmarknaden liberaliseras med ny spellag i januari 2026. Lagstiftningen granskas för närvarande av Europeiska kommissionen och väntas läggas fram för Finlands riksdag under våren 2025.
Fakta: Reklamförbudet mot Veikkaus
- Bötesbelopp: 30 miljoner kronor (€2,9 miljoner).
- Orsak: Felaktig placering av reklam i program riktade till minderåriga.
- Regler: Reklam får inte rikta sig till minderåriga, glamorisera spel eller marknadsföra bonusar.
- Framtid: Nya marknadsföringsregler träder i kraft 2026 när spelmarknaden liberaliseras.
- Ansvarig myndighet: Polisstyrelsen övervakar Veikkaus marknadsföring enligt Lotterilagen och Konsumentskyddslagen.